Zdeněk Ležatka

O Kolumbově vejci v Olomouci

21. 06. 2011 23:29:44
Aneb o tom, jak cestujícím zdvojnásobit počet spojů, bez přidání jediné tramvaje. Říkáte, že to není možné? Nevím, jak u Vás, ale v Olomouci hned na dvou křižovatkách.

Pro občany, jedoucí z prostoru Náměstí Hrdinů směrem k Hlavnímu nádraží přes centrum a od Okresního soudu kamkoliv, je opravdu možno zkrátit interval pro nástup do tramvajových souprav na polovinu.

Ale co je to za blbost? To vejce přece na špičku postavit nelze a z jedné tramvaje nikdy nebudou dvě. A zdá se, že tu ani Schrödingerova kočka nepomůže.

A přitom je to tak jednoduché. Naklepnutá špička Kolumbova vejce má v případě olomoucké tramvajové sítě podobu nástupního ostrůvku, přesunutého z prostoru před křižovatkou do výjezdu za křižovatku.

Pro odbor koncepce a rozvoje Magistrátu města Olomouce ještě jednou podrobně: každý cestující, čekající na tramvaj na nástupním ostrůvku před tramvajovou křižovatkou, jede „někam“ za křižovatku. U křižovatky tvaru „T“ do zastávek v jednom ze dvou možných následných směrů. Ale do zastávky, ležící na trase ve zvoleném směru, kam by se chtěl před křižovatkou čekající cestující co nejrychleji dostat, jedou ještě jiné tramvaje. Jsou to tramvaje, které přijíždějí do křižovatky z jiného směru. Ale cestující, mohou na tramvaj čekat pouze na jednom vstupu do křižovatky. A protože nikdy neví, z kterého směru tramvaj pojede do žádaného směru dřív, má k dispozici o polovinu tramvajových spojů méně, než v případě, že by stál na nástupním ostrůvku za křižovatkou.

Pokud někde v jiném městě máte tramvajové křižovatky tvaru kříže, tak přesunutím zastávek za křižovatky Vám mohou Vaši radní počet využitelných spojů ztrojnásobit.

Jak jsem uvedl na začátku, v Olomouci máme křižovatky dvě a obě byly nedávno rekonstruované. Křižovatce u Okresního soudu říkáme „U Drápala“ a při té poslední rekonstrukci byla na přímých kolejích ve směru k Fakultní nemocnici vyrobena šikana tvaru „S“ jenom proto, aby se nástupní ostrůvek před křižovatku „vlezl“. Ve směru k Tržnici musela být zase opěrná zeď umístěna ze stejného důvodu do těsné blízkosti Vodních kasáren.

Při rekonstrukci křižovatky na Náměstí Hrdinů nebyl navíc odstraněn dopravní unikát spočívající v tom, že tramvaj má obousměrné zastávky před křižovatkou i za ní. Z jedné strany se jmenuje Národních Hrdinů a z druhé Palackého. Tramvajová doprava tvoří v Olomouci páteřní síť a dvě zastávky v jedné křižovatce, prodlužující přepravní časy, jsou světovou raritou.

Olomouc je krásné město a turistům může nabídnout několik tváří od Olomouce historické až po Olomouc duchovní. Ale bylo by škoda, nenabídnout turistům víc. Taková Olomouc absurdní by Japonce určitě zaujala a byla by škoda tuto tvář před nimi tajit. Konkrétní výběr těchto pamětihodností by schvaloval odbor koncepce a rozvoje ve spolupráci s odborem vnějších vztahů a informací Magistrátu města Olomouce.

A pro návštěvníky Olomouce na závěr ještě mapka, na které jsou kroužkem vyznačeny křižovatky, ze kterých by po rekonstrukci mohlo do směrů vyznačených šipkami jezdit od nástupních ostrůvků, u kterých čekáme, 2x více tramvají.

Krizovatky.jpg

Autor: Zdeněk Ležatka | karma: 15.47 | přečteno: 2750 ×
Poslední články autora