Zdeněk Ležatka

O kachnách před olomouckým nádražím

31. 08. 2011 20:14:00
Když jsem před lety obdivoval králíky, kterým se zalíbil kruhový záhon před pardubickým nádražím, netušil jsem, že před naším nádražím se někdy budou batolit kachny. Už 14 let. Většinou přilétají z jihu a sedají jedna za druhou.

Když to první přestane bavit, odbatolí se k jedné ze dvou křižovatek, kde rozvážně čeká, až přestanou jezdit auta. Na to čeká ta druhá, která udělá několik kroků a uvelebí se. A tak to jde pořád dokola od brzkých ranních do pozdních nočních hodin 7 dní v týdnu.

Olomoučtí občané se sice až do roku 1997 mylně domnívali, že jsou to tramvaje, ale už tehdy jim „žasnoucí turista David Vávra“ v pořadu „Šumná Olomouc“ ta pestrobarevná batolata svým prohlášením „tramvaje se před olomouckým nádražím pohybují jako kachny“ správně zařadil.

V novodobé historii měli olomoučtí radní dva pokusy na vyřešení přednádražního prostoru. První při tramvajovém připojení třídy Kosmonautů v roce 1997, druhý na závěr 9leté úpravy v roce 2009. Bohužel oba dva „těsně vedle“. Těsně od optimálního řešení, kterým je tramvajová křižovatka tvaru „T“.

Ale snahu nelze Magistrátu upřít. Zdá se, že ke koncepci byli přizváni „ti, kteří přicházeli z většího města“. A ti doporučili společné zaústění tratě z ul. Kosmonautů a Masarykovy, které se bez kachní promenády obejít nemohlo. Z níže uvedeného obrázku je patrno, jak se všichni zaangažovaní projektanti při hledání jejího nejladnějšího tvaru trápili.

Am.PNG

A jak při tom úsilí dopadly autobusové zastávky? Buď Magistrát nezahrnul příměstské linky do zadání projektu, nebo jde o vadu projektu. Jak jinak zdůvodní „pachatelé“ dodatečně přilepenou zastávku ze směru Fibichova a zastávky u rondelu Blanická?

A může se ještě zastávka za rondelem jmenovat Hlavní nádraží, když je vzdálená přes 220 m od vstupu do nádražní haly?

Co by oproti tomu přineslo už od roku 1999 navrhované řešení s tramvajovou křižovatkou tvaru „T“ se třemi zastávkami na výjezdech z ní?

Ty z tramvají, které se i po 9leté rekonstrukci otáčejí na zbytečně zrekonstruované smyčce Fibichova, mohly už dva roky zastavovat bez časové ztráty u nástupišť ve směru do ulic Kosmonautů nebo Masarykovy. A po zelené vlně, odvozené od jízdního řádu, obsluhovat zastávky ve směru Kosmonautů nebo Masarykova. Systém číslování spojů by se nezměnil. Z přednádraží by odjížděla samozřejmě stejná tramvaj, ale s jiným číslem linky. Hygienické přestávky pro řidiče by byly na obratištích Nová Ulice a Neředín.

Výpadek světelné signalizace by se nijak neprojevil, neboť dopravní značení na obou přednádražních křižovatkách by zaručilo přednost tramvají. Dovede si někdo z olomouckých představit výpadek semaforů v dnešním přednádraží v době špičky?

A jak by návrh ovlivnil stěžejní ukazatel kvality MHD, přepravní časy? Od Hlavního nádraží na zastávky Vejdovského a U Bystřičky za 1 min, k Envelopě a na Žižkovo nám. za 2 min, k Tržnici nebo na zastávku U Dómu za 3 min, k Okresnímu soudu přes Tržnici za 4 min. Ale také ze zastávky Vejdovského na zastávku Na Bystřičce nebo opačným směrem za 2 min.

A co náklady na zajišťování dopravy? Každý průjezd přednádražím by zmenšil jízdní dobu tramvaje o 9 minut. Za týden to dělá 244 hodin. O tolik by se pro DPMO zmenšily týdenní náklady na provoz. A co udělá 9 minut navíc při každém dojezdu tramvaje na konečnou Nová Ulice nebo Neředín? Ušetří jednu tramvaj ve špičce na trase mezi Novou Ulicí a Neředínem. Při dvou linkách, lišících se průjezdem mezi zastávkami Okresní soud a Náměstí Hrdinů, by došlo k úspoře pořizovacích nákladů dvou tramvají. Dle vyjádření Primátora při veřejné diskuzi v únoru 2009 stála tehdy jedna 38 milionů.

A k tomu si připočtěte úsporu nákladů na udržování nepoužívaných nových nástupišť na třídě Kosmonautů, nikdy nepoužité nové třetí koleje ze směru Fibichova a nákladů na provoz zbytečné smyčky Fibichova a samostatné komunikace pro autobusy mezi přednádražím a rondelem Fibichova. A co s atraktivní volnou plochou, která by zrušením tramvajové smyčky vznikla? Magistrát ji může prodat a tak získat další příjem. Může tam stát třeba konkurenční výškové administrativní centrum, které by zrušilo monopol Tesaříků na administrativní plochy před nádražím. Vysvětlivka pro mimoolomoucké: Tesaříci = bratři, jeden z nich hejtmansenátor za ČSSD.

Na výhody T-křižovatky s tramvajovými zastávkami na výjezdech z ramen byl Magistrát upozorňován od roku 1999. Naposledy den před započetím poslední etapy na veřejné diskuzi v roce 2009. Zatímco úspory dvou tramvají a prodej plochy Fibichova by byly jednorázovými příjmy Magistrátu, provozní náklady, zvýšené z důvodu nekontrolovatelného pohybu kachen v prostoru přednádraží, budou DPMO narůstat s časem. Kdy tato částka dosáhne hodnoty, za kterou by se postavilo optimálně řešené přednádraží, například podle níže uvedeného obrázku?

Av4.PNG

Nedá se čekat, že by Magistrát hrubou chybu přiznal. Důležité je, že si ji uvědomuje. Jinak by nemohl schválit v územním plánu linku severním směrem do Pavloviček, protože ta by společnou zastávku, kterou si kachny tak oblíbily, použít nemohla. Na rozdíl od navrhovaného řešení, u kterého stačí zřídit nástupiště na severním výstupu do ulice Jeremenkovy.

A co do té doby? Přednádraží zařadit do turistické nabídky poznávacího okruhu Absurdní Olomouc, podobně jako dříve vzpomínané lokality. Ať Japonci vidí, jak může vypadat stavba roku 2010 Olomouckého kraje.

Autor: Zdeněk Ležatka | karma: 17.72 | přečteno: 3543 ×
Poslední články autora