Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O zbytečných provozních nákladech jedné MHD

21. 02. 2012 21:05:00
Většina lidí už dnes ví, že náklady na budoucí provoz pořizované věci musí k její pořizovací ceně připočítat. Od nové chladničky neočekávají, aby pouze chladila, ale aby chladila s co možná nejmenší spotřebou elektřiny. Této myšlenkové úrovně ale ještě nedosáhl olomoucký magistrát. Toho při rozvoji sítě městské hromadné dopravy (MHD) budoucí provozní náklady vůbec nezajímají.

Kdyby například olomoučtí radní při rozhodování o podobě přednádraží vycházeli z normy ČSN 73 6425-1, tak by v přednádraží nechali postavit obvyklou tramvajovou křižovatku a zastávky by umístili na výjezdech z ní. A ptáte-li se, jak to souvisí se spotřebou chladničky, tak při tomto normou doporučovaném a magistrátem ignorovaném řešení by olomoucký dopravní podnik ušetřil mimo jiné i dvě tramvajové soupravy denně při stejné četnosti spojů. A nešlo by pouze o úsporu energie na pohon dvou tramvají, ale i o další provozní náklady, jako jsou mzdy řidičů nebo náklady na údržbu souprav. A magistrát by náklady na pořízení dvou zbytečných tramvajových souprav nemusel vůbec vynaložit. Více zde.

Ale zdá se, že na rozdíl od chladniček nás Olomoučany tyto ztráty nezajímají. A možná i proto jsme si zvykli na tramvaje zbytečně čekající na vjezdu nebo výjezdu z přednádraží, na bariéru stojících tramvají v koridoru mezi výstupem z nádraží ČD a stanovištěm autobusů, zvykli jsme si na tramvaje, které i přesto, že zastaví u nástupiště tak nám neotevřou a protože jsme znalí, tak na rozdíl od návštěvníků Olomouce nepobíháme po nástupišti od tramvaje k tramvaji, nýbrž trpělivě čekáme, až tramvaj popojede a otevře u označníku zastávky. A nevadí nám ani vzdálenost 330 m mezi dvěma nejvzdálenějšími autobusovými stanovišti v přednádražním prostoru.

Někdo by mohl očekávat, že se olomoucký magistrát z chyb při výstavbě přednádraží poučí a začne brát budoucí provozní náklady v úvahu. Ale kdepak. Před pár dny začal s realizací další klíčové dopravní stavby. Tramvaje na největší olomoucké sídliště Nové Sady. Hnutí Duha sice intenzivně protestuje, ale z důvodu jejich vazeb na Stranu zelených (škodnou, kvůli které máme mimo jiné drahou elektřinu), nemůže být bráno vážně. Argumenty má pádné i úsměvné, ale vyšší provozní náklady mezi nimi nejsou.

Kromě atraktivních přepravních časů očekávají občané od MHD co největší dostupnost (nejlépe ke každému baráku) při zanedbatelném jízdném. Ale jízdné závisí na výši nákladů na provoz. Aby byl tento konflikt dostupnosti a provozních nákladů řešitelný, musela být normou ČSN 73 6425-1 zavedena mezní „docházková vzdálenost“ 500 m k nejbližší zastávce.

Santovka3.pngNa obrázku vpravo je modrou barvou vyznačena trasa, pro kterou se magistrát rozhodl a červenou pak trasa z předcházejícího územního plánu, trasa s nejkratšími možnými přepravními časy a s nejmenšími budoucími provozními náklady. Červená trasa předpokládá:

1. tramvajovou křižovatku na Tržnici s nástupními ostrůvky na výjezdech z ní. Cestujícím z Nových Sadů by přinesla při stejném počtu tramvají dvojnásobné množství použitelných spojů při cestách mezi Novými Sady, Tržnicí a Hlavním nádražím. Vysvětlení zde. Nechť si novosadští uvědomí, že při modré magistrátní variantě k nim sice bude jezdit spousta tramvají, ale použít budou moci jen polovinu z nich. Jednu polovinu při cestách na Tržnici a druhou na Hlavní nádraží. Na rozdíl od navrhované červené varianty, kdy všechny nasazené tramvaje jedou přes Tržnici. A i na Hlavní nádraží po kratší trase oproti modré variantě.

2. uzavření Rooseveltovy ulice mezi Krakovskou a Velkomoravskou pro projíždějící vozidla. Tímto úsekem by byl průjezd zakázán a vjezd povolen pouze dopravní obsluze. Ulice by se změnila v čistou pěší zónu, neboť místo kouřících aut a autobusů se dvěma zastávkami by jezdily čisté tramvaje se zastávkou mezi ulicemi V Kotlině a Husitská. A i plánovaná obytná zóna za řekou na druhém konci ulice V Kotlině by byla v docházkové vzdálenosti této zastávky.

3. přesun automobilové dopravy mezi Tržnicí a Novými Sady z Rooseveltovy ulice do trasy modré tramvajové linky, navrhované magistrátem. Tato komunikace od Šantovky by byla společně s ulicí Polskou zaústěna do tř. 17. listopadu pomocí šedě vyznačené křižovatky s předností v jízdě tramvají. SV průčelí Galerie by automobilovým provozem ožilo a krátkodobí návštěvníci by mohli parkovat v jeho blízkosti. V úseku od železničního přejezdu po Velkomoravskou by navíc umožnila rozšířit zelený pás podél řeky o šířku nerealizovaného tramvajového tělesa. Odpadlo by nákladné zpevňování pravého břehu řeky.

4. nejbližší zastávku tramvají na Tržnici. Jak uváděno v samotné prezentaci „Galerie Šantovka“, jedna z jejich výhod je pěší dostupnost 2 minuty od historického jádra. A nástupní ostrůvky na Tržnici jsou ve srovnatelné vzdálenosti. Nejvzdálenější část Galerie se do normou stanovené mezní docházkové vzdálenosti vleze i s rezervou. A pro ty návštěvníky Galerie, kteří neujdou dvě minuty pěšky, by mezi hlavním vchodem do Galerie a Tržnicí pendloval autobus MHD. S točnou v prostoru betonové terasy, která je v magistrátní variantě vedena jako vyhlídková. Její hlavní přínos je ale v tom, že obrovský prostor pod ní umožní přespávání bezdomovců v pro ně tak atraktivní blízkosti od centra.

5. zřízení provizorní zastávky na Zikově ulici. Až tam je možno dostavět v I. etapě červenou variantu v délce modré magistrátní. Na rozdíl od připravované modré by byla plně funkční, i kdyby magistrát zjistil, že na II. etapu nemá peníze. A pokud magistrátem připravovaná varianta obsahuje víc takových perel, jako mimoúrovňové křížení tramvaje s železnicí (se kterou územní plán ve variantě 1 nepočítá), není vyloučeno, že tímto článkem navrhovaná červená varianta by mohla při plánovaných nákladech na variantu modrou končit až na definitivní zastávce na úrovni Rožňavské ulice už na konci I. etapy.

Trojska.JPGA pro ty zastánce modré varianty, kteří nás přesvědčují, že Rooseveltova ulice je pro tramvaje úzká, připojuji ještě pohled do jedné ulice v Praze.

V souvislosti s předcházejícím textem také nechápu jásot magistrátních, který doprovází prohlášení o výhodnosti smlouvy s SMC Development, a.s. (SMC D). Se společností, které město "odprodalo" pozemky areálu Šantovka. Se společností, která tyto pozemky stačila zadlužit zástavním právem. Pravděpodobně ve prospěch dvou bývalých akcionářů SMC D. kteří z rizikového projektu vycouvali.

Co tedy považují magistrátští za výhodu? Dovídáme se, že tato společnost SMC D uhradí necelou desetinu (51 milionů Kč) celkových nákladů. To je cena srovnatelná s jednou tramvajovou soupravou, která jim bude vozit návštěvníky až před vchod do jejich baráku. Takových souprav bude muset město nakoupit, udržovat a provozovat několik. K tomu získá SMC D výhradně svoji tramvajovou zastávku, o jejíž údržbu se nemusí vůbec starat. Navíc bude mít propagaci zdarma, neboť zastávka se bude jmenovat podle jejich baráku.

A čím ještě bude těch „výhodných“ 51 milionů vykoupeno? Právě těmi vyššími provozními náklady pro dopravní podnik a dvojnásobnými intervaly tramvají pro obyvatele Nových Sadů. Obojí na věky věků.

Blahopřeji, pane primátore.

Autor: Zdeněk Ležatka | úterý 21.2.2012 21:05 | karma článku: 19.04 | přečteno: 3442x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Olomouc

Jakub Holman

Harfistka v noční Olomouci

Toto je příběh o malém nočním dobrodružství, o kouzlu v noční Olomouci, o žebrácích, o harfistce u Sloupu Nejsvětější Trojice a... Jimi Hendrixovi.

12.8.2017 v 21:47 | Karma článku: 10.46 | Přečteno: 190 | Diskuse

Zdenka Wagnerová

PF 2017

Závěrem roku si přejeme jen to nejlepší, veselé vánoce a šťastný nový rok. Pár dnů po Novém roce sklouzneme do tradice všedních dní, z veselých vánoc zbude pár kilo navíc a šťastný rok se mění v běžný koloběh, občas zápas.

31.12.2016 v 20:52 | Karma článku: 5.22 | Přečteno: 130 | Diskuse

Karel Sýkora

BASTA – I my jsme FF I. aktualizace

Téma k rozjímání pro první adventní neděli: Ze Zákona o vysokých školách: "Akademický senát fakulty je jejím samosprávným zastupitelským akademickým orgánem. (...) Členy akademického senátu fakulty volí ze svých řad členové.

27.11.2016 v 19:26 | Karma článku: 8.64 | Přečteno: 180 |

Karel Sýkora

„Dávný příběh, Nový život“ – pozvání na sérii kázání v olomouckém sboru Církve bratrské

Široká olomoucká veřejnosti přijďte si poslechnout výklad křesťanských základů víry tuhle a následující dvě neděle. Prožijte neděli jinak než obvykle a odhalte, co je podstatou křesťanské víry. Setkáme se ve Vlastivědném muzeu.

6.11.2016 v 6:05 | Karma článku: 9.04 | Přečteno: 100 |

František John

Olomoucký kraj severu Moravy nepomohl

Na zasedání Olomouckého kraje konaném 23. září 2016 bylo otevřeno téma zastavování rychlíků ve stanici Zábřeh na Moravě, respektive plánované zrušení zastavování některých rychlíků Českých drah, které doposud v Zábřeze zastavují.

26.9.2016 v 14:16 | Karma článku: 22.77 | Přečteno: 563 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3955
projektant z Olomouce, elektroinženýr od roku 1971 se zaměřením na řídící techniku s mírnou závislostí na opeře a baletu


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.